Sunday, August 25, 2013

KL - Labuan - KK

first time ke labuan. tentunya sangat teruja, tp ada masalah sikit pula bila flight delayed. sepatutnya naik belon pukul 11.50 tapi pukul 1 baru naik. penerbangan kl - labuan menaiki boeing 737 mengambil masa selama 2 jam 30 minit. kami dijamu nasi beryani, em x selera makan sgt. layan air je.

sampai di labuan. wah. comel je airport, tp jgn x percaya ia international airport. keluar airport terus jumpe orang pd kg sg labu. incik muzaide, marni & din. hallo... dapat jumpe sekali owner kereta sewa kami, reen. destinasi pertama - homestay   tp x boleh chk in lagi, sebab owner homestay ni dj labuan fm. incik tgh on air, jadi kami terus ke pd kg sg labu dulu. kawasan pd di tepi pantai. wah... agak panas ye di sini, tp ada wifi. seronok sikit la kan. hehehe.

selesai perbincangan serba ringkas. kami kembali ke homestay dah chk in. rumah incik dj besar jua, bilik kami di bahagian depan sebelah kanan rumah beliau (pandangan dari jalan utama). bilik agak besar, boleh memuatkan 7-8 orang, ada air cond, ada air sejuk dan panas. cuma tiada water heater. kalau mandi, sgt sejuk. brrr...

selesai cerita pasal homestay, kita cerita pasal makan. makanan pertama kami cuba di sini ialah ketam butter milk. bunyi pelik, apa kata kita cuba. lokasi makan kami adalah di anjung ketam, tanjung aru. minimum order di sini ialah 300 gm. jadi kami makan ketam & udang masak steam. sebab kat sini style dia ada 4 kedai ala2 medan selera gitu kan. tp kite order makanan di kedai kite makan saja. ok la jua makanan, cuma servis lambat sikit. mungkin kita dtg awal sgt kut - around 5 lebih.

habis makan, rehat dan prepare utk training esok. training kami ternyata perkara biasa sahaja. maklumlah dah pakar. hee. 7 orang peserta, macam2 karenah. gelak saja. hahaha. mkn tgh hari pertama. kfc saje. em, ke bandar labuan. macam di zaman 80-an. sempoi saja. jalan2 sekejap di pantai sambil membaca sedikit sejarah labuan. menarik. selesai training, kami ke bandar sekali lagi. o'o kedai byk yg dah tutup. masa tu baru pukul 6.30 macam tu. hari sudah malam. kami pun makan dah rehat.

esoknya. kami ada masa utk shopping sekejap. kami ke bandar. lokasi : bazar labuan. shopping sikit beberapa barang menarik yg ada antaranya tshirt labuan, fridge magnet, key chain. lain2 benda biasa juge seperti di tempat2 lain. seronok shopping, tahu2 kereta sewa kami disaman. alahai, pacik polis, kamu memang mengecewakan. xpe, redho saja. seterusnya kami melepak jap di dataran labuan dan kemudian ke muzium chimney. ada peninggalan sejarah arang batu di sini. laluan pulang kami menandakan kami sudah pusing bahagian hujung labuan. terbaik bukan.

training hari kedua, kami memanfaatkan training dgn aktiviti. sampai la ke pukul 6 ptg. sempat juge bergambar beramai2. tak dilupakan survenir utk kami. wee. terima kasih warga pd kg sg labu. jumpe kamu lagi nanti. terima kasih atas perkongsian perkara menarik, makanan menarik serta mengembirakan kami sepanjang kami di labuan.

petang ni, melepak sekejap di peace park. tempat ni nama damai. ada beberapa peninggalan sejarah juga di sini. cik cak sekejap di tempat penyerahan ni. ok. lapar makan di medan selera. makan kepak ayam & mee grg. layan... selesai makan2 balik n pergi bataras store. cari makanan sikit. hee

last night kat labuan. lepak tgk picture. gelak2 kan gambar. hee smp time, tidur. esok nak jalan jauh kan. bangun pagi, siapkan beberapa kerja n bersiap utk ke kk. cubaan utk bayar saman tidak berjaya. kami jalan2 di dataran walk sambil breakfast. kenyang, kami terus ke airport. airport labuan ni agak bosan jua. hanya ada mcd, old town n beberapa kedai makan, coklat n perfume. flight kali ni on time. terbaik. ok jom ke kk. smp di kk, kami update balik ye.

indah. langit merah di labuan.